61% daling van verkoop nieuwe motoren aan jonge motorrijders

In de afgelopen 10 jaar is de verkoop van nieuwe motoren aan jonge motorrijders met -61% gedaald. Met het delen van motoren, maakt MotoShare het bezit van een nieuwe motor weer toegankelijk. Dit opent nieuwe verkoopmogelijkheden voor dealers om de dalende verkooptrend te keren.

Vanaf 2006 is de verkoop van nieuwe motoren met -25% gedaald. Dit is met name zichtbaar in de verkoopcijfers aan jonge motorrijders onder de 45 jaar. Over de afgelopen 10 jaar is de verkoop aan deze doelgroep met -61% gedaald.

In 2006 werd 58% van de nieuwe motoren nog verkocht aan jonge motorrijders; in 2015 was dit nog maar 34%. Verkopen aan oudere motorrijders bleef echter over de afgelopen jaren ongeveer gelijk (+7%). Het percentage van totaal verkochte nieuwe motoren aan motorrijders ouder dan 46 jaar, steeg daarmee van 42% in 2006 naar 66% in 2015.

alt

Motorrijden concurreert tegenwoordig met veel andere vrijetijdsbestedingen. Uit diverse enquêtes blijkt dan ook dat de voornaamste redenen voor de daling zijn:

  • een gebrek aan tijd;
  • een gebrek aan financiële middelen.

Dit ondersteund deels het feit dat de verkoop van tweedehands motoren over de afgelopen 10 jaar wel steeg (+15%).

Kan het delen van motoren een oplossing bieden?

Sinds 2016 kunnen particuliere motoreigenaren via de website van MotoShare all-risk verzekerd hun motor verhuren aan andere motorrijders. Met een gemiddelde verhuuropbrengst van 60 euro per dag, verlaagd dit de jaarlijkse kosten van het bezit van een motor aanzienlijk.

Succesvolle initiatieven in de deeleconomie zijn er tegenwoordig in overvloed: Airbnb (huizen), Snappcar (auto’s), Barqo (boten), Camptoo (caravans en campers), Mobypark (parkeerplaatsen) en Peerby (gebruiksartikelen). MotoShare brengt deze innovatie naar de motorbranche.

De meeste motoren die op MotoShare worden aangeboden, zijn door eigenaren jonger dan 45 jaar. Om de verkooptrend te doorbreken en 'jonge' motorrijders aan te spreken, kunnen dealers op de deeleconomie inspelen door klanten te attenderen op de mogelijkheid om een motor via MotoShare te delen.

Bron: http://bovagrai.info/tweewieler/2016/3-5-verkoop-nieuwe-motorfietsen-naar-leeftijd-van-de-eigenaar/