De deeleconomie als middel tegen klimaatopwarming

Hoe MotoShare bijdraagt aan een duurzamere economie

Klimaatopwarming is een van de grootste problemen van onze huidige generatie. Een alles oplossend model is nog steeds niet gevonden, wel zijn er steeds meer duurzame initiatieven. Een goed voorbeeld is hiervan is de deeleconomie. Meerdere studies laten zien dat deeleconomieën een positieve impact hebben op het milieu. Het blijkt echter knap lastig om vast te stellen hoe milieuvriendelijk de deeleconomie daadwerkelijk is. De grote vraag is dus: hoe milieuvriendelijk is MotoShare?

Delen van motoren vermindert met name indirecte CO2-uitstoot



Reductie van indirecte CO2-uitstoot van motorfietsen
Een elektrische auto stoot gemiddeld slechts 30% minder CO2 uit dan een benzineauto. Dit komt door de zogeheten ‘indirecte of verborgen CO2-uitstoot’: de uitstoot die vrijkomt bij de productie van een auto. Het delven van natuurlijke grondstoffen, de productie van onderdelen en het transport van nieuwe auto's dragen enorm bij aan de totale CO2-uitstoot van een auto. Om elektrische voertuigen écht duurzaam te maken, zullen zij dus moeten worden opgeladen met duurzame energie en worden gedeeld om het totale aantal voertuigen te verminderen volgens Babette Porcelijn (auteur van het boek 'De verborgen impact').

Directe en indirecte CO2 uitstoot van auto's Meer informatie

alt

Hoewel er voor het produceren van een motorfiets minder grondstoffen benodigd zijn dan voor een auto, nemen wij aan dat deze ratio van directe en indirecte CO2-uitstoot ook voor motoren opgaat. Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 700.000 geregistreerde motoren, waarvan er gemiddeld maar 3.000 kilometer op gereden wordt. Er is dus een vergelijkbare CO2-uitstoot voor de productie van motoren, alleen een nog veel lager gebruik. Het delen van motoren zal het gebruik van individuele motoren verhogen, maar het totaal aantal motoren verminderen. Dit kan vervolgens een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van in-directe / 'verborgen' CO2-uitstoot.

Impact op directe CO2-uitstoot

Overgang stimuleren op meer kwalitatieve en duurzame producten
De deeleconomie kan ook een positieve bijdrage leveren aan directe CO2-uitstoot, met name omdat potentiele inkomsten uit deelplatformen eigenaren stimuleert meer kwalitatieve en duurzame producten aan te schaffen. Padden Guy Murphy, hoofd van public policy en business development bij het auto-deelbedrijf Getaround, neemt elektrische auto’s als voorbeeld: “Delen kan een gigantische aardverschuiving veroorzaken als het gaat om het opnemen van elektrische auto’s”. Want, zo stelt hij: “Niets maakt een Tesla Model S van 900 dollar per maand meer betaalbaar dan 2 à 3000 dollar aan huurinkomsten in diezelfde periode”.

Momenteel worden er op het platform van MotoShare al enkele elektrische motoren aangeboden en sinds 2018 werkt MotoShare samen met Nederlandse importeur van elektrische motoren, Electric Motorbikes.

Motoren meer gebruiken als functioneel vervoersmiddel
Milieu Centraal berekende dat de gemiddelde directe CO2-uitstoot van een motor per gereden kilometer door één persoon 137 gram is. Dat is 39% lager dan de CO2 uitstoot van een auto (224 gram) en vergelijkbaar met de CO2 uitstoot (per persoon per kilometer) van een bus.

alt

Bekijk hier de inter-actieve kaart met CO2 uitstoot per reizigerskilometer

Hoewel de voordelen van de motor in Nederland te verwaarlozen zullen zijn (95% van de motoren wordt immers enkel gebruikt voor recreatie), is dat in Zuid-Europa aannemelijk anders en waar met name motorscooters meer functioneel gebruikt worden. Een deelplatform voor motoren kan het functioneel gebruiken van motoren meer toegankelijk maken en zo bijdragen aan vermindering van directe CO2-uitstoot transport.

Conclusie

Motoshare draagt door het toegankelijk en veilig maken van het verhuren van je motor in meerdere opzichten bij aan het duurzamer maken van de economie. Minder motoren betekent een lagere productie en dus een lagere uitstoot van CO2 dat vrijkomt bij het produceren van een motor. Meer gebruikers en een hoger aantal gereden kilometer per motorfiets resulteren in een betere verdeling van de manier waarop mensen zich transporteren. Dit betekent een lagere algemene CO2-uitstoot en een kleinere impact op de infrastructuur.